Φοροαπόψεις – 27/07/2023
Μη επιβολή προστίμων ΚΦΔ όταν δεν προκύπτει το πλήθος των συναλλαγών
Με την εγκύκλιο Ε2047/2023 διευκρινίστηκε ότι στις περιπτώσεις που διενεργείται προσδιορισμός του εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 28 του ν. 4172/2013 (ΚΥΕ) και το εισόδημα που προκύπτει από τη χρήση κάθε διαθέσιμου στοιχείου ή των έμμεσων μεθόδων ελέγχου υπερβαίνει το δηλωθέν, δηλαδή διαπιστώνεται αποκρυβείσα φορολογητέα ύλη που αποδίδεται στη μη έκδοση φορολογικών στοιχείων και δεν προκύπτει το πλήθος των συναλλαγών και η αξία έκαστης συναλλαγής, για την οποία έπρεπε να εκδοθεί το σχετικό φορολογικό στοιχείο, παρά μόνο η συνολική αποκρυβείσα αξία, δεν επιβάλλεται το πρόστιμο της παρ. 1 του άρθρου 58Α του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν.4789/2022 A΄ 206) εφεξής ΚΦΔ, και επιβάλλονται μόνο τα πρόστιμα περί ανακριβούς υποβολής δήλωσης που προβλέπονται με τις διατάξεις των άρθρων 58 και 58Α παρ. 2 του ΚΦΔ.
Μη επιβολή προστίμου ΚΦΔ λόγω αναγραφής εσφαλμένου συντελεστή ΦΠΑ και μη έκδοσης δελτίου αυτοπαράδοσης
Με βάση την εγκύκλιο Ε. 20492023 διευκρινίστηκε ότι τα πρόστιμα του ΚΦΔ (ν.4987/2022, Α΄206) και οι λοιπές κυρώσεις (άρθρ. 13Α του ν.2523/1997) δεν επιβάλλονται στις περιπτώσεις: α) έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης με αναγραφή μη ορθού σε σχέση με τον προβλεπόμενο συντελεστή ΦΠΑ, καθόσον η χρήση μη ορθού συντελεστή ΦΠΑ στα στοιχεία αυτά, τα οποία φέρουν τη συνολική αξία της πραγματοποιηθείσας συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ από τους αντισυμβαλλόμενους συναλλαγής, δεν καθιστά τα εν λόγω στοιχεία ανακριβή σύμφωνα με τα προαναφερόμενα και β) μη έκδοσης ειδικού στοιχείου αυτοπαράδοσης αγαθών ή ιδιοχρησιµοποίησης υπηρεσιών, καθόσον το εν λόγω ειδικό στοιχείο δεν αποτελεί παραστατικό πώλησης.
Δεν είναι συμπληρωματικό στοιχείο που παρατείνει την παραγραφή η έκθεση ελέγχου περιουσιακής κατάστασης των Επιθεωρητών – Ελεγκτών του Σώματος Επιθεωρητών – Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης
Με απόφαση του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών ακυρώθηκαν καταλογισμοί που αφορούσαν σε οικονομικά έτη 2003, 2004, 2006 και 2009 και για τα οποία η φορολογική αρχή επικαλέστηκε ότι ίσχυε η δεκαετής προθεσμία παραγραφή λόγω συμπληρωματικών στοιχείων. Ωστόσο, το Δικαστήριο σε σύμπνοια προς την ήδη υφιστάμενη νομολογία έκρινε ότι, εν προκειμένω, δεν είναι «συμπληρωματικά» τα στοιχεία για τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών, ούτε τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος και το έντυπο Ε9, ούτε και η ίδια η έκθεση ελέγχου περιουσιακής κατάστασης των Επιθεωρητών – Ελεγκτών του Σώματος Επιθεωρητών – Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης. Συνεπώς, δεν συντρέχει περίπτωση παρατάσεως του χρόνου παραγραφής, με βάση τον κανόνα ότι η πενταετής παραγραφή καθίσταται δεκαετής στην περίπτωση, στην οποία η διαπίστωση της παράβασης ερείδεται σε στοιχεία «συμπληρωματικά», που περιήλθαν στην αρμόδια φορολογική αρχή μετά την πενταετία. Ως εκ τούτου, το Δικαστήριο έκρινε ότι οι πράξεις διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος , οι οποίες κοινοποιήθηκαν στον προσφεύγοντα μετά τη συμπλήρωση της προθεσμίας παραγραφής είναι ακυρωτέες και ότι μη νομίμως απορρίφθηκε και η ενδικοφανής προσφυγή με απόφαση της ΔΕΔ.
Συνήθη Ερωτήματα
Το Πιστοποιητικό Φορολογικής κατοικίας είναι ένα δημόσιο έγγραφο που εκδίδεται από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) και πιστοποιεί τη φορολογική κατοικία (φυσικού ή νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας), σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 4 του ν. 4172/2013, είτε για σκοπούς εφαρμογής των Συμβάσεων για την Αποφυγή της Διπλής Φορολογίας (ΣΑΔΦΕ) είτε για λοιπούς σκοπούς.
Δείτε τις Φοροαπόψεις και στo Capital
Η επιστημονική ομάδα της ΑΡΤΙΟΝ
Με την επιμέλεια του κυρίου Γεώργιου Δαλιάνη
Το ανωτέρω κείμενο έχει ενημερωτικό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τις εξειδικευμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στην ARTION Α.Ε. (Πουρνάρα 9 Μαρούσι | +30 210 6009062 | www.artion.gr).