Ιδιαίτερη προσοχή στις συμπληρωματικές δηλώσεις διότι παρατείνουν την παραγραφή
τoυ Γιώργου Δαλιάνη με τη συνεργασία του Παναγιώτη Παπασταύρου και της Νίκης Χατζοπούλου *
Τις τελευταίες ημέρες λίγο πριν την παραγραφή των φορολογικών υποθέσεων του έτους 2018 έχουν κληθεί εκατοντάδες ίσως και χιλιάδες φορολογούμενοι να υποβάλουν συμπληρωματικές δηλώσεις για τη χρήση 2018. Οι κλήσεις προς τους φορολογούμενους είναι κυρίως υποθέσεις που έχουν επεξεργαστεί οι υπηρεσίες της ΥΕΔΔΕ και ΣΔΟΕ και αφορούν την έκδοση και λήψη φορολογικών στοιχείων, που πιθανολογείται ότι είναι εικονικά.
Στο παρόν κείμενο δεν θα αξιολογήσουμε την ύπαρξη ή όχι φορολογικών παραβάσεων, αλλά θα επιστήσουμε την προσοχή στους φορολογούμενους σχετικά την παράταση της παραγραφής, σε περίπτωση υποβολής τροποποιητικής δήλωσης.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το άρθρο 37 του Κώδικα Φορολογικής διαδικασίας, όπως ισχύει, ορίζεται ότι:
«1. Η Φορολογική Διοίκηση μπορεί να προβεί σε κοινοποίηση πράξης διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εντός πέντε (5) ετών από τη λήξη του έτους, εντός του οποίου λήγει η προθεσμία υποβολής δήλωσης. Αν για κάποια φορολογία προβλέπεται η υποβολή περισσότερων δηλώσεων, η κοινοποίηση της πράξης του πρώτου εδαφίου μπορεί να γίνει εντός πέντε (5) ετών από τη λήξη του έτους, εντός του οποίου λήγει η προθεσμία υποβολής της δήλωσης της τελευταίας φορολογικής περιόδου εκάστου έτους.
- Η περίοδος που αναφέρεται στην παρ. 1 παρατείνεται στις εξής περιπτώσεις:
α) εάν, εντός του πέμπτου έτους της προθεσμίας παραγραφής, υποβάλλεται αρχική ή τροποποιητική δήλωση (…) από τις οποίες προκύπτει φορολογική οφειλή και μόνο για το ζήτημα στο οποίο αφορούν, για περίοδο ενός (1) έτους από τη λήξη της πενταετίας».
Σε αυτό το σημείο το ζήτημα που τίθεται είναι πώς ερμηνεύεται η αναφορά περί παράτασης «μόνο για το ζήτημα στο οποίο αφορούν» οι τροποποιητικές δηλώσεις. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι και την 12.12.2019 η διατύπωση του νόμου ήταν «εάν ο φορολογούμενος υποβάλει αρχική ή τροποποιητική δήλωση εντός του πέμπτου έτους της προθεσμίας παραγραφής, για περίοδο ενός έτους από τη λήξη της πενταετίας», δηλαδή δεν περιλάμβανε την πρόβλεψη της παράτασης «μόνο για το ζήτημα στο οποίο αφορούν» οι τροποποιητικές δηλώσεις, το οποίο προστέθηκε με τον υπ’ αριθ. 4646/2019 νόμο.
Αυτό σημαίνει πως αν εντός του τρέχοντος έτους υποβληθεί τροποποιητική δήλωση π.χ. για το ΦΠΑ του έτους 2018, τότε θα μπορεί να παραταθεί η παραγραφή έως και την 31.12.2025 και η συμπληρωματική δήλωση για το ΦΠΑ συμπαρασύρει και το εισόδημα.
Στο πλαίσιο αυτό, τις τελευταίες ημέρες έχουν ενταθεί οι έλεγχοι των φορολογικών υποθέσεων από τις ελεγκτικές υπηρεσίες για (ΔΟΥ, ΣΔΟΕ, ΚΕΦΟΜΕΠ, ΚΕΜΕΕΠ, Ελεγκτικά Κέντρα) το φορολογικό έτος 2018 (1/1/2018– 31/12/2018), διότι παραγράφονται στο τέλους του τρέχοντος έτους (31/12/2024). Στη πράξη όμως, παραγράφονται στις 10 Δεκεμβρίου, διότι εκ του νόμου (με βάση το άρθρο 33 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας – Ν. 5104/2024) δίδεται περιθώριο είκοσι ημερών (20 ημέρες) στον κάθε φορολογούμενο, ούτως ώστε να έχει τη δυνατότητα να απαντήσει και να τεκμηριώσει τα πιθανά σφάλματα που προκύπτουν κατά τη διαδικασία του ελέγχου.
Συνοψίζοντας, θα πρέπει να γνωρίζει ο κάθε φορολογούμενος, είτε βρίσκεται σε έλεγχο είτε όχι ότι η υποβολή τροποποιητικής δήλωσης για το τελευταίο παραγραφόμενο έτος (εν προκειμένω το 2018) προκαλεί παράταση της παραγραφής για ένα ακόμα έτος. Συνεπώς, η υποβολή της τροποποιητικής δήλωσης θα πρέπει να γίνεται σε πολύ συγκεκριμένες περιπτώσεις, όπως π.χ. εάν ο φορολογούμενος επιθυμεί να αποδεχτεί τα αποτελέσματα του ελέγχου, ώστε να μειωθούν τα πρόστιμα και οι προσαυξήσεις, με βάση το άρθρο 75 ΚΦΔ που θα ισχύσει από 1.10.2024 («1. Τα πρόστιμα που οφείλονται δυνάμει του παρόντος μειώνονται, αν ο φορολογούμενος αποδεχθεί την κύρια οφειλή του, κατά ποσοστά, τα οποία διαμορφώνονται σύμφωνα με τα παρακάτω στάδια: α) μετά την κοινοποίηση της εντολής ελέγχου ή πρόσκλησης παροχής πληροφοριών του άρθρου 14, και έως την παρέλευση της προθεσμίας για την υποβολή εκπρόθεσμης αρχικής ή τροποποιητικής δήλωσης από την κοινοποίηση προσωρινού διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου, με βάση την περ. δ) της παρ. 1 του άρθρου 22 ή την περ. γ) της παρ. 3 του άρθρου 23 του παρόντος, κατά περίπτωση, τα πρόστιμα μειώνονται κατά ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%)»).
Δείτε το άρθρο και στo CAPITAL.gr
*Ο Γιώργος Δαλιάνης είναι Διευθύνων Σύμβουλος της Artion Α.Ε. & ιδρυτής του Ομίλου Artion, Οικονομολόγος Φοροτεχνικός.
O Παναγιώτης Παπασταύρου είναι Senior Partner της της Artion A.E.
H Νίκη Χατζοπούλου είναι Δικηγόρος Παρ’ Αρείω Πάγω LL.Μ. & Διαμεσολαβήτρια, συνεργάτης της Artion Α.Ε.
Το ανωτέρω κείμενο έχει ενημερωτικό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τις εξειδικευμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στην ARTION A.E (Πουρνάρα 9, Μαρούσι /210 6009062 / www.artion.gr)