Φοροαπόψεις – 27/01/2022
Αποζημίωση απόλυσης και τεχνητή διευθέτηση
Με την υπ’ αριθ. 1050/2020 απόφαση της ΔΕΔ Αθήνας κρίθηκε ότι ορθά δεν αναγνωρίστηκε προς έκπτωση από τα ακαθάριστα έσοδα δαπάνη για αποζημίωση απόλυσης, η οποία κρίθηκε ότι δόθηκε με σκοπό την αποφυγή φορολόγησης. Η αποζημίωση δόθηκε σε αντιπρόεδρο ΔΣ της εταιρείας που εν συνεχεία επαναπροσλήφθηκε εντός του επόμενου έτους και εν τω μεταξύ είχε υπάρξει ωφέλεια τόσο από το νομικό όσο και από το φυσικό πρόσωπο λόγω μη καταβολής φόρων για το ποσό της αποζημίωσης (μείωση κερδών για το ν.π. και φοροαπαλλαγή για το φ.π.), συνεπώς κρίθηκε ότι η συγκεκριμένη περίπτωση συνιστούσε τεχνητή διευθέτηση για σκοπούς φοροαποφυγής (άρθρο 38 ν. 4172/2013).
Καταβαλλόμενα ποσά κερδών ΑΕ από ελευθεριότητα
Σύμφωνα με τον Κώδικα Τελών Χαρτοσήμου, οι αμοιβές που καταβάλλονται από ανώνυμες εταιρείες για παρασχεθείσες προς αυτήν εργασίες λόγω υποχρέωσης που απορρέει από τη σχετική νομοθεσία και το καταστατικό τους, υπόκεινται σε τέλος χαρτοσήμου 1,2%.
Η Φορολογική Διοίκηση, κατόπιν φορολογικού ελέγχου, καταλόγισε σε ανώνυμη εταιρεία τέλη χαρτοσήμου επί των κερδών που διανεμήθηκαν στο προσωπικό της από ελευθεριότητα. Σύμφωνα με την κρίση του δικαστηρίου, επειδή τα κέρδη διανεμήθηκαν στο προσωπικό από ελευθεριότητα χωρίς δηλαδή να υπάρχει κάποια συμβατική δέσμευση ή πρόβλεψη από το Καταστατικό, δεν υπόκεινται σε τέλη χαρτοσήμου. (ΣτΕ 557/2021).
Ανάλωση κεφαλαίου και φορολογικός έλεγχος
Σε περίπτωση επίκλησης από τον φορολογούμενο ανάλωσης κεφαλαίου προηγούμενων ετών, στα οποία περιλαμβάνονται φορολογικά έτη που έχουν ήδη ελεγχθεί και για τα οποία έχουν εκδοθεί οριστικές πράξεις διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου, κατά τα έτη αυτά ως κεφάλαιο προς ανάλωση θα λαμβάνεται υπόψη αυτό που προκύπτει ή που προσδιορίστηκε με βάση τα αποτελέσματα του ελέγχου και όχι αυτό που προσδιορίζεται από το άρθρο 34 του ν.4172/2013, καθώς σε έτος για το οποίο έχει εκδοθεί οριστική πράξη διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου δεν χωρεί εκ νέου εφαρμογή του άρθρου 34 του ν.4172/2013 μετά την έκδοση των πράξεων αυτών, ως αν δεν είχε μεσολαβήσει έλεγχος (Ε2137/2019).
Συνήθη Ερωτήματα
Τα χρέη από τα αδικήματα περί φοροδιαφυγής ανεξάρτητα από το ύψος τους δεν συνυπολογίζονται για τον προσδιορισμό της ευθύνης του κατηγορουμένου για το έγκλημα του άρθρου 25 του Ν. 1882/1990 περί μη καταβολής χρεών προς το Δημόσιο (ΑΠ 828/2020). Με την απόφαση αυτή, επιλύθηκε και σε νομολογιακό επίπεδο το ζήτημα που είχε προκύψει στο παρελθόν και είχε ως αποτέλεσμα η ίδια φορολογική παράβαση από τον ίδιο δράστη να τιμωρείται βάσει δύο διαφορετικών ποινικών διατάξεων κατά παράβαση των βασικών διεθνών αρχών του ποινικού δικαίου.
Δείτε τις Φοροαπόψεις και στo Capital
Η επιστημονική ομάδα της ΑΡΤΙΟΝ
Με την καθοδήγηση του κυρίου Γεώργιου Δαλιάνη
Το ανωτέρω κείμενο έχει ενημερωτικό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τις εξειδικευμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στην ARTION Α.Ε. (Πουρνάρα 9 Μαρούσι | +30 210 6009062 | www.artion.gr).