Φοροαπόψεις – 19/09/2024
Ψηφιακό τέλος συναλλαγών
Με τον ν. 5135/2024 αντικαταστάθηκε ο Κώδικας Τελών Χαρτοσήμου (Κ.Τ.Χ.) και μετονομάστηκε το τέλος χαρτοσήμου σε ψηφιακό τέλος συναλλαγών. Σκοπός του νέου νόμου είναι ο εκσυγχρονισμός και η ψηφιοποίηση του τέλους που επιβαρύνει τις συναλλαγές, καθώς ο μέχρι τώρα ισχύων κώδικας ήταν απαρχαιωμένος. Ακολουθεί μία σύντομη καταγραφή των αλλαγών που επήλθαν με το νέο καθεστώς:
Με τον νέο νόμο καταγράφονται οι περιπτώσεις των συναλλαγών που επιβαρύνονται με το εν λόγω τέλος και ξεκαθαρίζει το τοπίο για περιπτώσεις που μέχρι τώρα ήταν δυσδιάκριτες.
Το ψηφιακό τέλος συναλλαγών επιβάλλεται πλέον σε συναλλαγές, όπου ο ένας τουλάχιστον συναλλασσόμενος είναι φορολογικός κάτοικος Ελλάδος ή έχει μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα.
Καταργείται η επιβολή του σε κάποιες κατηγορίες συναλλαγών που μέχρι τώρα επιβαρύνονταν με χαρτόσημο (χρησιδάνεια, ασφαλιστικές συναλλαγές, συμβατικοί τόκοι δανείων, ενέγγυες πιστώσεις τραπεζών υπέρ εισαγωγέων κ.α.).
Οι υπόχρεοι καλούνται να υποβάλουν δήλωση σε μηνιαία βάση για τις συναλλαγές που πραγματοποιήθηκαν μέσα στον μήνα.
Φορολόγηση εισοδήματος από Airbnb
Το εισόδημα που αποκτούν οι ιδιώτες από τη βραχυχρόνια μίσθωση μέχρι δύο ακινήτων αποτελεί εισόδημα από ακίνητη περιουσία, εφόσον δεν παρέχονται υπηρεσίες, εκτός από την προμήθεια κλινοσκεπασμάτων.
Το εισόδημα που αποκτούν οι ιδιώτες από βραχυχρόνιες μισθώσεις τριών ή περισσότερων ακινήτων θεωρείται ως εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα και φορολογείται με προοδευτική κλίμακα από 9% έως 44% μετά την αφαίρεση των επιχειρηματικών δαπανών, συμπεριλαμβανομένων των δαπανών συντήρησης και βελτίωσής τους. Στην περίπτωση αυτή πρέπει να γίνει έναρξη εργασιών από τον ιδιοκτήτη.
Το ενοίκιο από βραχυχρόνιες μισθώσεις από επιχειρηματίες με τρία ή περισσότερα μισθωμένα ακίνητα και νομικά πρόσωπα υπόκειται σε ΦΠΑ με συντελεστή 13%.
Νέα διαδικασία εξωδικαστικού συμβιβασμού για φορολογικές οφειλές
Με τις πρόσφατες αλλαγές του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας θεσπίστηκε νέα διαδικασία συμβιβασμού για οφειλές που προέκυψαν κατόπιν φορολογικού ελέγχου.
Με βάση το άρθρο 75 του ν. 5104/2024 προβλέπεται η δυνατότητα αποδοχής από τον φορολογούμενο των πράξεων του φορολογικού ελέγχου σε διάφορα στάδια της διαδικασίας, προς τον σκοπό ενίσχυσης της φορολογικής συμμόρφωσης και των δημοσίων εσόδων, καθώς και της ταχύτερης δυνατής περάτωσης της σχετικής εκκρεμότητας. Ειδικότερα, εάν ο φορολογούμενος αναγνωρίσει την κύρια οφειλή του, τα πρόστιμα μειώνονται κατά ποσοστά, τα οποία διαμορφώνονται αναλόγως του σταδίου επέλευσης της αποδοχής από αυτόν ως εξής:
α) μετά την κοινοποίηση της εντολής ελέγχου ή πρόσκλησης παροχής πληροφοριών του άρθρου 14, και έως την παρέλευση της προθεσμίας για την υποβολή εκπρόθεσμης αρχικής ή τροποποιητικής δήλωσης από την κοινοποίηση προσωρινού διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου, με βάση την περ. δ) της παρ. 1 του άρθρου 22 ή την περ. γ) της παρ. 3 του άρθρου 23 του παρόντος, κατά περίπτωση, τα πρόστιμα μειώνονται κατά ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%),
β) μετά την κοινοποίηση οριστικής πράξης διορθωτικού προσδιορισμού φόρου και ενόσω διαρκεί η προθεσμία για την άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής ενώπιον της Δ.Ε.Δ., τα πρόστιμα μειώνονται κατά ποσοστό σαράντα τοις εκατό (40%),
γ) μετά την κοινοποίηση της απόφασης της Δ.Ε.Δ. ή την πάροδο της προθεσμίας για τη σιωπηρή απόρριψη και ενόσω διαρκεί η προθεσμία για την άσκηση προσφυγής ενώπιον αρμόδιου διοικητικού δικαστηρίου πρώτου βαθμού, τα πρόστιμα μειώνονται κατά ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%), και
δ) μετά την άσκηση δικαστικής προσφυγής και έως την προηγούμενη ημέρα της αρχικά ορισθείσας ημερομηνίας για την εισαγωγή της υπόθεσης προς συζήτηση ενώπιον του αρμόδιου διοικητικού δικαστηρίου, τα πρόστιμα μειώνονται κατά ποσοστό είκοσι πέντε τοις εκατό (25%).
Η διάταξη έχει έναρξη ισχύος 1.10.2024 και αναμένουμε να δούμε τις λεπτομέρειες εφαρμογής της από την Φορολογική Διοίκηση.
ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
Στην ΠΟΛ.1003/31-12-2014 στην παρ. 3.1, αναφέρεται ότι «Από τις διατάξεις του παρόντος νόμου δεν προκύπτει υποχρέωση τήρησης ιδιαίτερων λογιστικών αρχείων για τα υποκαταστήματα. Η λογιστική παρακολούθηση των υποκαταστημάτων μπορεί να διενεργείται από το λογιστικό σύστημα της οντότητας σύμφωνα με τις καθιερωμένες λογιστικές πρακτικές» (βλ. ΔΕΔ 694/2024).
Δείτε τις Φοροαπόψεις και στo Capital
Η επιστημονική ομάδα της ΑΡΤΙΟΝ
Με την επιμέλεια του κυρίου Γεώργιου Δαλιάνη
Το ανωτέρω κείμενο έχει ενημερωτικό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τις εξειδικευμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στην ARTION Α.Ε. (Πουρνάρα 9 Μαρούσι | +30 210 6009062 | www.artion.gr).